Köpvillkor

ALLMÄNNA VILLKOR GBG Transport (Forti AB) hädanefter kallat GBG Transport E-HANDEL

  1. ALLMÄNT

    För att kunna slutföra en beställning på Hemsidan måste du intyga att du är över 18 år. GBG Transport accepterar inte kreditkortsbetalning från personer under 18 år. GBG Transport förbehåller sig rätten att i enskilda fall förneka eller ändra din beställning (t.ex. om GBG Transport misstänker bedrägeri, att du har angett falsk personlig information, och/eller innehar en utebliven betalning av skuld). Du försäkrar att alla de uppgifter du lämnar är korrekta.

  2. BESTÄLLNING OCH GODKÄNNANDE AV VILLKOR

    Genom att klicka i ”Jag godkänner de allmänna villkoren”, i GBG Transport digitala kassa (”Kassa”) godkänner du dessa allmänna villkor för beställning av GBG Transport Produkter. Du bekräftar beställningen av de Produkter som du lagt i varukorgen genom att klicka på ”Betala köp”-knappen. Order som innehåller lagerförda produkter skickas normalt sett inom 3-5 arbetsdagar och är därför bindande.
    GBG Transport godkänner din order först när betalning genomförts och godkänts av kortbetalningsföretaget och/eller när Klarna AB (”Klarna”) har godkänt din kredit. GBG Transport förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalningsmetoder.
    Efter att du har bekräftat köpet skickar GBG Transport en orderbekräftelse med detaljerna av köpet till den e-postadress du har uppgivit i kassan. Observera att det därför är viktigt att du anger rätt information när du gör en beställning. GBG Transport rekommenderar att du sparar orderbekräftelsen för att underlätta vid eventuell kontakt med GBG Transport kundsupport. Orderbekräftelsen är också ditt bevis på att du har slutfört ditt köp. Om du inte mottagit en orderbekräftelse inom 24 timmar, vänligen kontakta GBG Transport genom e-post eller telefon för att bekräfta ditt köp.

  3. PERSONUPPGIFTER

    GBG Transport värnar om din personliga integritet och säkerhet. När du handlar på hemsidan lagrar vi en del av din personliga information för att du ska kunna genomföra ditt köp. Du har rätt att begära tillgång de uppgifter vi har om dig, och om någon information är felaktig kan du få dem ändrade eller borttagna. GBG Transport kan också komma att använda cookies för att förbättra din användarupplevelse på hemsidan. För mer information om hur GBG Transport behandlar personuppgifter samt cookies, läs GBG Transports Integritetspolicy.

  4. GBG TRANSPORT PRODUKTER

    GBG Transport säljer via deras webbshop bergkross (makadam etc.), sten (poolsarg), pool och pooltillbehör samt ved till brasa.

  5. PRISER

    Alla priser anges inklusive moms och i svenska kronor. GBG Transport reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar GBG Transport inte kan råda över. GBG Transport förbehåller sig rätten att när som helst ändra priserna på Hemsidan och korrigera priserna efter att eventuella fel har uppstått. Priset för frakt av Produkter är beroende av Produkternas storlek, vikt och vart Produkterna ska fraktas. Det totala priset för Produkter och frakt presenteras i kassan.

  6. BETALNINGAR

    GBG Transport accepterar MasterCard och Visa i samarbete med Klarna. När du handlar hos GBG Transport kan du dela uppbetalningen genom Klarna. Genom att välja betalningsmetod enligt ovan intygar du att du förstår och godkänner att det är GBG Transports tredjepartsleverantör, Klarna, och dess betalningstjänstens villkor som kommer att tillämpas för din betalning. Läs mer om Klarnas villkor här. Skulle det uppstå ett problem med en betalning ska GBG Transport inte hållas ansvarig för detta, utan du hänvisas till att kontakta Klarna. GBG Transports betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS. Vid köp genom kort belastas kortet vid beställningen. Även denna lösning erbjuds av Klarna. GBG Transport förbehåller sig rätten att neka en beställning om fakturabetalning, eller om annan betalningsmetod som valts inte är godkänd. GBG Transport förhåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalningsmetoder, samt ändra betalningsmetod om ditt val av betalning av någon anledning inte fungerar vid köpet. GBG Transport lagrar eller hanterar inte bank- eller kreditkortsnummer på Hemsidan, eller annan information som du tillhandahåller Klarna. GBG Transport förbehåller sig rätten att avbryta ett köp om bedrägeri misstänks.

  7. LEVERANSVILLKOR

    GBG Transport erbjuder olika fraktsätt och leveransvillkor beroende på Produkt, fraktvikt och vart du befinner dig. Fraktalternativ visar sig i kassan när du ska betala. Normal leveranstid för lagervaror är 1-7 arbetsdagar och för beställningsvaror mellan 1-6 veckor. Om lagerförda Produkter och beställningsprodukter är del av samma beställning, gäller den längre leveranstiden om inte annat meddelas. Leveranstiden för dina produkter ska alltid ses som en uppskattning som indikerar när din beställning kommer att levereras. GBG Transport kan inte ge dig ett exakt leveransdatum för din beställning. Oförutsedda problem eller förseningar i tillverkning av dina produkter kan påverka din leveranstid. Utöver detta kan semesterperioder orsaka längre leveranstider än de som anges på Hemsidan. GBG Transport kommer att göra sitt bästa för att informera dig om detta, samt hålla dig informerad om eventuella förseningar eller avvikelser angående din leverans. GBG Transport erbjuder dig möjligheten att få din beställning levererad till ditt hem. Detta innebär fram till din port om du bor i lägenhet, och fram till din tomtgräns om du bor i hus. ”Fram till” innebär så nära din port eller tomtgräns som en lastbil kan komma. Skulle Produkter inte hämtas ut skickas de tillbaka till GBG Transport. För ej uthämtade produkter debiterar GBG Transport dig för de merkostnader som uppstår i samband med returen. Dessa kostnader består av returfrakt samt eventuell kostnad för att förvara produkter på ett lager innan de kan skickas tillbaka. När du tar emot din leverans från GBG Transport ska du som kund snarast undersöka och kontrollera om förpackningen och/eller produkten är skadad. Upptäcks eventuella transportskador på förpackningen och/eller produkten ska detta noteras på fraktbolagets/utlämningsställets transportsedel/avi. Vid hemleverans ska eventuella transportskador på förpackning och/eller produkten noteras på transportsedel/avin innan fraktbolaget lämnar platsen. Eventuella transportskador på förpackning eller Produkt ska dokumenteras med foton, med och utan emballage. OBS! Utan noterad skada kan inte en reklamation göras. Maila dessa till info@gbgtransport.se. Reklamationer ej gjorda inom 7 dagar efter leverans godkännes ej. GBG Transports ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på Hemsidan, är begränsad till det totala beloppet av din beställning. GBG Transport har inget ansvar för indirekta förluster. Skulle GBG Transport ha anledning att ifrågasätta din betalningsförmåga, förbehåller sig GBG Transport rätten att stoppa leveransen och har ingen skyldighet att genomföra leveransen förrän fullständig betalning av beställningen har kommit GBG Transport tillhanda, alternativt att beslut om annan överenskommelse har fattats.Vänligen ta hänsyn till att våra produkter kommer på träpallar som kan vara ett par meter långa. GBG Transport eller det fraktbolag GBG Transport anlitar tar inte tillbaka dessa efter leverans. Fraktbolaget bär inte in Produkterna. Leveransen måste kvitteras av mottagaren eller dennes ombud enligt fraktbolagets anvisningar.

  8. REKLAMATION

    Reklamationsrätten täcker produkter och varor som är felaktiga enligt konsumentköplagen. Om du önskar göra gällande fel i levererad Produkt ska du så snart som möjligt efter att felet har upptäckts kontakta GBG Transport genom info@gbgtransport.se. Reklamationen måste göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Vid eventuell retur på grund av reklamation är du ansvarig för att packa produkten så att den inte skadas under transporten. När en reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer GBG Transport att kontakta dig för vidare hantering av ärendet. GBG Transport förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att Produkten inte är felaktig enligt konsumentköplagen. GBG Transport står för returfrakten för godkända reklamationer, förutsatt att returfrakten sker på överenskommet sätt mellan dig och GBG Transport.

  9. DRÖJSMÅL

    Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ersätter GBG Transport inte eventuella kostnader för utebliven arbetsinkomst eller ersättning för anlitad extern monteringshjälp. GBG Transport tar inte ansvar för någon skada som uppstått till följd av att en aviserad leveranstid har överskridits.

  10. ÅNGERRÄTT

    I egenskap av konsument har du 14 dagars ångerrätt för varor inhandlade på nätet från den dag då produkterna levererats till kund. Det betyder att du som kund måste uppmärksamma GBG Transport på att du ångrar ditt köp inom 14 dagar från den dag du tog emot leverans av dina Produkter. Det kan du göra genom att skicka e-post till GBG Transport på info@gbgtransport.se och tydligt ange att du ångrar ditt köp, eller använda det standarddokument för utövande av ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram, klicka här. GBG Transport kommer endast att återbetala dig för de inköpta Produkterna. Kunden står alltid för samtliga frakt- och returkostnader och/eller andra betalningsavgifter. Kunden ansvarar även för att produkten returneras i oförändrat skick och i originalemballage. Kostnader avseende frakt, transport och/eller andra betalningsavgift betalas av dig. Vid retur ska produkten åter placeras i originalförpackning och originalemballage. Du får inte klistra på märken eller skriva direkt på förpackningen. Om originalemballaget är skadat eller på annat sätt inte uppfyller kraven har förbehåller sig GBG Transport rätten att göra ett värdeminskningsavdrag. Värdeminskningsavdrag görs om produkten och/eller emballagets skick har förändrats i sådan utsträckning att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra ett avdrag på försäljningspriset. Avdraget görs på det totala returbeloppet innan det återbetalas till dig. GBG Transport gör bedömning vid varje unik retur om storlek på avdraget. Anser GBG Transport att villkoren, tidsfristen, förpackningen eller produktens skick inte uppfyller kraven, kontaktar GBG Transport dig via e-post med en motivering till detta. Vänligen notera att denna ångerrätt endast gäller för konsumenter och vid köp ur det ordinarie sortimentet. Detta innebär att ångerrätt inte föreligger vid köp av produkt som tillverkas i enlighet med en kunds unika specifikation. Vid åberopande av ångerrätt sker återbetalning av köpesumman så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter att GBG Transport mottagit ditt meddelande om att du ångrar ditt köp. GBG Transport kan innehålla betalning till dess att GBG Transport har mottagit produkten, eller om du har visat att varorna har skickats tillbaka till GBG Transport.Återbetalning kommer att ske till källan till det ursprungliga köpet, såvida inget annat avtalats eller problem uppstår.Vänligen notera att returfrakten vid åberopande av ångerrätt kan vara dyrare än den frakt du betalade för att få hem produkterna. Detta beror på att köp av enstaka frakttjänster är avsevärt dyrare än stora fraktvolymer. Skulle en skada uppstå vid en sådan returfrakt så är det från det fraktbolag du anlitar du ska kräva ersättningen. Ta därför reda på vilka försäkringsvillkor som gäller för det fraktbolag du anlitar så att du vet att du får full ersättning vid eventuell skada. GBG Transport förbehåller sig rätten att vägra en retur om någon av ovanstående villkor samt villkoren i punkten 7.6 inte uppfyllts. Du står då för kostnaderna för returfrakten, alternativt kan GBG Transport, för en administrativ avgift, omhänderta leveransen trots icke uppfyllda krav.

  11. GARANTI

    GBG Transport strävar alltid efter att leverera högsta kvalitet men lämnar inga garantier för att produkternas kvalitet, lämplighet eller användning överensstämmer med dina förväntningar. GBG Transports Produkter är GBG Transports ansvar fram till dess att de har nått leveransadressen.

  12. ANSVARSBEGRÄNSNING

    GBG Transport ansvarar inte för skador och eventuella kostnader som uppkommer i samband med montering och användning av GBG Transports Produkter. GBG Transport ansvarar inte för skador och eventuella kostnader som uppkommer som en följd av felskrivningar eller inaktuell information på Hemsidan. Med vidare hänvisning till avsnitt 6 uppmärksammar och förstår du att det är tillämplig tredjepartsleverantör av betallösningar, vars villkor i sin helhet gäller för din betalning till GBG Transport. Skulle det uppstå ett problem med en betalning ska GBG Transport inte hållas ansvarig för detta, utan du hänvisas till att kontakta respektive betalningsleverantör.

  13. FORCE MAJEURE

    Vid händelse av krig, strejk, upplopp, katastrof, kraftiga prisförändringar på världsmarknaden, fel i elektrisk kommunikation, telekommunikation, dataförbindelser eller annan kommunikation, samt defekta eller uteblivna leveranser av varor från underleverantörer, och därmed jämförbara händelser som ligger utanför GBG Transports kontroll och förutseende, befrias GBG Transport från sina förpliktelser att fullgöra dessa allmänna villkor under force majeure. Om detta inträffar, kommer GBG Transport att försöka underrätta dig om detta.

  14. ÄNDRING AV VILKOR

    GBG Transport förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa allmänna villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa villkor kommer att publiceras på Hemsidan. Ändringar gäller från det att Kunden har accepterat villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Hemsidan), alternativt 30 dagar efter att GBG Transport har informerat kunden om ändringarna. GBG Transport rekommenderar dock att kunden håller sig uppdaterad på Hemsidan regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av villkoren.

  15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST

    Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av allmän domstol med Göteborgs tingsrätt som första instans.

    Betalningslösningar

    Vi tar emot MasterCard och Visa i samarbete med Klarna Bank. När ni handlar hos oss kan ni dela upp betalningen via klarna. Läs mer om Klarnas villkor här. Vår betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS. Vid köp via kort, belastas kortet vid beställningen. Även denna lösning erbjuds av Klarna. Få först. Betala sen. Dessa villkor för faktura gäller mellan dig och denna butik när du handlar varor, biljetter eller tjänster och du valt att betala med faktura. När du väljer att betala med faktura erbjuder vi dig möjligheten att betala 14 dagar från dess att vi skickat varorna eller biljetterna för leverans, eller från tillgängligt datum för tjänsterna eller digitalt material. Vi överlåter vårt krav på betalning för ditt köp till Klarna Bank AB (“Klarna”). Klarna kommer att skicka en betalningsinstruktion till dig där du ska betala direkt till Klarna. För kontaktuppgifter och ytterligare information om Klarna, gå till klarna.se. Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura. Betala endast efter du tagit emot din order. Klarna erbjuder konsumenter Köparskydd, vilket bland annat innebär att du som konsument inte behöver betala för dina beställda varor förrän du har mottagit dem, samt att Klarna assisterar dig med problem som relaterar till ditt köp. För mer information och instruktioner vänligen gå till: https://www.klarna.com/se/beskrivning-av-klarnas-koparskydd/.

    Kostnader och avgifter

    Vi tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer en påminnelseavgift om 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

    Kreditprövning och personuppgiftsbehandling

    När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-mail. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra åtaganden enligt detta avtal och för de övriga syften som redovisas i vår Dataskyddsinformation. Dataskyddsinformationen hittar du här, eller på vår hemsida, och genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation. Vi behandlar dina personuppgifter bland annat för att utföra identifikation, kundanalys, kreditprövning, marknadsföring och affärsutveckling. Vi kan också komma att överföra dina personuppgifter till utvalda partners (såsom kreditvärderingsinstitut), som kan vara etablerade i en stat utanför EU/EES. Du hittar mer information om vår delning av personuppgifter, dina rättigheter i förhållande till dessa, hur du kan kontakta oss med frågor, eller vända dig till myndighet med klagomål, i vår integritetspolicy.

    Dessa allmänna villkor gäller som avtal mellan dig som konsument (”du eller Kunden”) och Forti AB (”GBG Transport”), org. nr. 559311-9240, med adress Stora Åvägen 21, 436 34 Askim, e-post: info@gbgtransport.se, när du beställer produkter eller varor (”Produkter”) från www.gbgtransport.se (”Hemsidan”).

Handla tryggt på vår Webbshop

Välj bland våra populära storsäckar med bergkross. Vi har många nöjda kunder runt om i Storgöteborg.